De laatste vier dagen hebben we achter elkaar gefietst en daardoor geen tijd gehad om iets aan de website toe te vertrouwen. Vandaag een lekker rustdagje in Ranong voordat we morgen de oversteek gaan maken van de west naar de oost kust, een rit van 97 km over een bergrug met een klim van 10 km ….gluck…nog maar even niet aan denken😳!
Dus nog even terug naar de afgelopen dagen. Vanuit Ao Nang zijn we gereden naar Phang Nga ( 93 km). De provincie Phang Nga is vrij bekend van de eilandjes voor de kust waar een James Bond film is opgenomen. Het plaatje Phang Nga is echter klein en niet echt toeristisch, we vinden er wel een leuk guesthouse en eten ‘s avonds voor 4 euro een heerlijk maaltje. Op dit soort momenten is het heel fijn dat we ondertussen een aantal gerechten in het Thais weten te bestellen en ze ons ook kunnen verstaan😄 want anders is het erg lastig om kenbaar te maken wat je zou willen!
De volgende dag rijden we in de richting van wat we later zouden bepalen, Takua Pa (68 km). Onderweg komen we andere fietsers tegen uit Duitsland, zij zakken af naar het zuiden, dus wij kunnen ze wat tips geven en zij komen van het noorden dus hebben een paar aanbevelingen voor ons, waaronder een net geopend Bike cycle hostel in Takua Pa waar we echt moeten overnachten. Op hun iPhone laten ze wat foto’s zien en het is inderdaad erg grappig. Het hele hotel is gedecoreerd met fietsen en fietsonderdelen. Dus de eindbestemming voor deze dag is bepaald!
Het is een mooie rit langs een tweetal nationale parken. We horen de slingerapen elkaar roepen en als Robert het vanaf de fiets imiteert krijgt hij zowaar antwoord, het is helaas niet zo overtuigend dat we ze ook zien! We worden werkelijk met open armen ontvangen door Rosalin en Pla bij het Bike cycle hotel en het is niets teveel gezegd, het is een voor fietsers heel leuk hotel. Ook een andere fietser (weer een Duitser) is ingecheckt. Hij is komen fietsen vanuit Singapore en heeft nog tot april de tijd om richting het noorden te fietsen ( wij zijn jaloers!). In de avond rijden we naar het oude dorp met Chinese invloeden waar ieder zondag een markt verrijst met eetstalletjes en het niet te versmaden karaoke festijn🙉🙉🙉!
Tussen Takua Pa en Ranong lijken weinig mogelijkheden om te overnachten. De bekende sites zoals booking, hotelscombined, agoda geven geen sjoege, alleen op Airbnb vinden we een resort, I-in in Kamphuan (79 km) dat ongeveer 90 km onder Ranong ligt. Reserveren is niet mogelijk dus dan maar op de goede gok. Dit blijkt echter een juweeltje te zijn met verschillende overnachtingsmogelijkheden ( bungalows, kamers), met fantastische koffie en heerlijk eten. In de avond ontmoeten we nog een Hongaars gezin, die hier al eerder zijn geweest ( en degenen zijn die het hotel op Airbnb hebben gezet, dus zonder hen waren we hier niet geweest). De volgende dag staat de rit naar Ranong ( 93 km) op het programma. We merken ondertussen wel dat de vorige ritten nog in onze benen zitten, niet zozeer vanwege de afstanden, maar wel omdat het continue stijgen en dalen is en al snel op de dag echt heet ( zo rond 10.30 is het rond de 40 graden en dan valt klimmen niet mee, zweet gutst dan echt overal uit en er tegen aan drinken is niet mogelijk). Zo na een km of 50-60 zijn de bushokjes een welkome rustplek en na een uiltje knappen kunnen we er weer tegenaan! Wat ook echt helpt zijn de vele beautydrinks die je onderweg kan kopen (ook een welkome afwisseling op de Oisi Icetea) en oordeel zelf Robert ziet er na veel beter uit, niet? 😉We zijn blij als we eindelijk Ranong binnenrijden en besloten hebben om bij Tinideed de tassen af te laden en morgen een dagje rust te plannen ( met wel in ieder geval een bezoek aan de hotspring en een zeer verdiende massage!). Inmiddels zitten we een indrukwekkende 810 km!

Waar zijn we nu

Tinidee Hotel

Gereden routes

Ao Nang - Phang Na

km | | /km | +m | download GPX bestand download GPX bestand
Ao Nang - Phang Na 8.297673, 98.732457 (Route)
Phang Na - Takua Pa

km | | /km | +m | download GPX bestand download GPX bestand
Phang Na - Takua Pa 8.679340, 98.460545 (Route)
Takua Pa - Kamphuan

km | | /km | +m | download GPX bestand download GPX bestand
Takua Pa - Kamphuan 9.119531, 98.379521 (Route)
Kamphuan - Ranong

km | | /km | +m | download GPX bestand download GPX bestand
Kamphuan - Ranong 9.676785, 98.571482 (Route)