Al jaren nemen we het ons een keer voor maar ieder jaar wint Azië of een ander werelddeel het van Zuid Amerika maar dit jaar niet. Van een stuk of wat landen in Zuid Amerika is het Chili geworden, mede met dank aan Ana Maria Peña. Zij is Chileens en was onderdeel van de club dames waarmee Carla dit jaar voor Plan in Vietnam heeft gefietst. Ana Maria heeft een zus die in Chili woont en werkt bij een reisbureau en via haar stellen we de hele reis samen. We beginnen in Santiago, daarna met een huurauto naar Val Paraiso aan de kust. Hier vieren we oud en nieuw met een van grootste vuurwerkshows ter wereld (we zijn erg benieuwd hoe dat er uit zal zien) vervolgens een vlucht naar de noordelijk woestijn van San Pedro de Atacama, waar we aantal excursies hebben geboekt. Vanuit Santiago met de nachtbus naar Temuco, we een aantal dagen met een huurauto door het centrale merengebied cruisen en als laatste een vlucht naar Punto Arenas in Patagonië voor een 4 daagse wandel (!) trekking door het natuurpark Torres del Paines.

We vliegen op kerstavond via Parijs en vandaar is het 14,5 uur vliegen naar de hoofdstad, Santiago de Chile. Best een eind dus maar met een slaappil op vliegt de tijd letterlijk voorbij.

Santiago

We hebben een hotel buiten het centrum, in de wijk Las Condes. Hier is, zeker op eerste kerstdag, niets te beleven maar we zitten redelijk in de buurt van metro station Manquehue en vandaar is de hele stad prima te bereizen. Santiago staat vol met prachtige monumenten, kerken en musea, ideaal dus voor een regenachtige dag, maar aangezien wij vallen onder de categorie ‘cultuur barbaren’ niet voor ons dus. Het busticket naar Temuco ontbreekt nog, dus de eerste missie is een ritje naar het busstation aan de andere kant van de stad. De metro is fantastisch en voor 700 peso’s (ongeveer een euro) per rit, zijn we er in no time en boeken we een slaapstoel voor de bus van 21:15 voor 5 januari. De volgende missie is om met de funitel Columbus Hill op te gaan om een mooi uitzicht te hebben over de stad. Het is een imposant geheel z’n grote stad met hoge gebouwen tussen de besneeuwde bergtoppen in. Eenmaal beneden lopen we nog wat rond en belanden onverwacht in een opstand die uiteengedreven wordt door de politie met traangas en waterkanonnen – al met al een aparte ervaring!

Enpenados shopje sinds 1920
Heilige maagd op Columbus heuvel

Niet zo ver ten oosten van Santiago ligt het wijn gebied van Casablanca. In Nederland liggen de schappen in de supermarkt vol met wijn uit Chili en van de wijnetiketten hier herkennen we er een flink aantal. Het lijkt niet meer mogelijk voor een schappelijke prijs een wijntour te boeken maar ‘Uncorked Wine tours’ biedt ook een 1-daagse kookcursus aan waarin ook veel wijn drinken wordt aangekondigd en dat klinkt ons ook als muziek in de oren. We verzamelen bij de Mercado Central. Naast ons sluiten ook een Amerikaans stel uit Houston aan. De markt lijkt wel op een Aziatische markt maar met deels dezelfde (koriander, limoen) maar ook typisch Zuid- Amerikaanse producten (avocado, grote vleestomaten), specifiek is de Peruaanse sectie met zwarte mais en verschillende soorten chili’s.

We kopen wat ingrediënten en met een typische Chileens drankje (zachte tarwe op perziken sap met hele perzik erin) stappen we in een taxi om naar de kookstudio te gaan. We maken verschillende gerechten maar een ding hebben ze gemeen, het is vet, zoet en zwaar! Wat een andere keuken dan de Aziatische keuken die we gewend zijn. Vol en met het idee dat binnenin alles is verstopt door het gestolde lard gaan we met de metro terug naar het hotel en is de conclusie dat de Chileense keuken, op de tomaten, uien, koriander chutney na, niet gekopieerd zal worden in Langeraar:-). Note: ter voorbereiding van deze reis hebben we bij Ana Maria thuis heerlijke Chileense gerechten gegeten en mede daarom hadden we ons verheugd op deze kookcursus.

San José de Maipo en Valparaiso

Met de huur auto (Suzuki swift) vertrekken we de volgende dag richting Maipo. Het doel is Embalse el Yeso, een meer dat ontstaan is door de aanleg van de stuwdam. De weg er naartoe is goed te doen voor de Suzuki tot ongeveer 10 km voor de bestemming. De vering is duidelijk niet geschikt voor de onverharde weg met kuilen en stenen maar al hobbelend bereiken we het krankzinnig blauwe meer omsloten door prachtig gekleurde bergen, echt adembenemend! Na een do-it-yourself lunch aan het meer en een met dichtgeknepen ogen zoektocht langs de bergtoppen naar Apaca’s rijden we weer terug en belanden bij een leuke overnachtingsplek in San José de Maipo. De eigenaar, afkomstig uit Chiloé, heeft een mooie ranch gebouwd met meerdere zwembaden dus wij komen de rest van de dag prima door!

Bergen rond Yaso meer
B&B La Casa de Carlitos

De volgende dag rijden we naar Valparaiso aan de kust om daar oud&nieuw door te brengen. Onderweg lunchen we in Casablanca en vinden een leuke wijnshop waar ze tegen een schappelijker tarief ook wijn tours aanbieden, wel zonder vervoer maar na wat rondbellen is dat ook geregeld en worden we morgen vanuit Valparaiso opgehaald en rond gereden. Gabriel, de eigenaar van de Airbnb locatie die we hebben geboekt is pas rond 20.00 uur thuis dus we parkeren de auto voor de deur en strollen al even door het plaatsje dat gekenmerkt wordt door heel veel mooie muurtekeningen, leuke restaurantjes en straten die alleen maar op en neer gaan.

Rond 20.00 worden we allerhartelijkst ontvangen door Gabriel, hij heeft zijn slaapkamer beschikbaar gemaakt voor ons en als het wierookstokje is uitgegaan komen we tot de ontdekking dat het hele huis ruikt naar zijn hond. Het duurt tot aan ons vertrek op 1 januari voordat we daar aan gewend zijn! We hebben zelfs soms het vermoeden dat zijn hond bij hem in bed slaapt en hij vergeten is de lakens te wassen.

Om 9:00 worden we opgepikt en rijden naar de eerste wijnboerderij, Quintay. We krijgen allerlei uitleg over het hele proces van wijn maken en horen ook over het ontbreken van een wijncultuur in Chili. Meer dan 95% van de productie wordt geëxporteerd, voornamelijk naar Engeland, Duitsland, Nederland en in toenemende mate naar China, en een deel van de overige 5% wordt door de Chilenen au bain marie of op de bbq opgewarmd of verwerkt in een populaire mix van wijn en cola! De vallei van Casablanca heeft voor wijnbegrippen een koud klimaat en is voornamelijk geschikt voor het verbouwen van ‘witte’ druiven soorten en voor de productie van rode wijnen hebben de meeste wijnhuizen ook grond in de Maipo vallei. Hierna volgt nog een bezoek aan het huis van het prachtig gelegen Indomita waar we naast de rondleiding ook een lunch hebben en eindigen we de tour bij Matetic. Al met al een geslaagd en ‘smakelijk’ dagje en rond 19:00 worden we weer netjes bij Gabriel voor de deur afgezet.

Wijnvelden van Quintay estate
Heuvels van Valparaiso
De tango op een plein in Valparaiso